• Arbodiensten en meer
  • 20 juli 2021

5 tips voor het vinden van je nieuwe arbodienst

Niet blij met je huidige arbodienst? Dan is het goed om verder te kijken. Maar ook verder dan de dienstverlener zelf…. Want het vinden van een goede dienstverlener begint bij een goede blik op je eigen organisatie. Voor organisaties die goed beslagen ten ijs willen komen zetten we de 5 belangrijkste tips op een rij.

1.
Begin bij het begin: een heldere visie op verzuim, preventie en duurzame inzetbaarheid. Door deze visie helder op papier te zetten en hierin medewerkers mee te nemen heb je een goede basispositie.

2.
Vanuit deze visie is het goed om de ‘ist’ en de ‘soll’ in kaart te brengen. Waar staat de organisatie nu op het gebied van inzetbaarheid en verzuim. Hoe lopen de processen, wat gaat er goed en wat gaat er niet goed? En vanuit de visie die je op papier hebt gezet, waar wil je dan over een paar jaar staan? Ook deze processen en communicatielijnen kun je kort en bondig op papier zetten.

3.
Doordat je weet hoe groot het gat is tussen de huidige manier van werken en de gewenste manier van werken, kun je nu ook beter beschrijven wat je verwacht van je arbodienst. Wil je bijvoorbeeld dat de arbodienst je begeleidt in een verandertraject? Wil je graag zoveel mogelijk ontzorgd worden? Of misschien zoek je juist een arbodienst die meer op afstand staat en die je kan inschakelen wanneer jij dat nodig vindt? Alles kan, en er is geen goed of fout. Zolang je maar helder hebt wat je vraagt, zodat de arbodienst aansluit bij de behoefte.

4.
Als je de eerste 3 stappen doorlopen hebt, is het tijd om offertes aan te vragen. Natuurlijk is een eenvoudige en verhelderende eerste stap om de matching van ArboKompas te doorlopen. Je krijgt dan meteen een beeld van de 3 ArboKompas leden die het beste aansluiten bij jouw vraag. Natuurlijk kun je ook in eigen omgeving rondvragen naar mogelijk passende arbodiensten. Onze tip is in elk geval om niet alles op papier te doen. Plan ook een kennismaking in, want de èchte klik ontdek je beter in een persoonlijk gesprek.

5.
Je nieuwe partner gevonden? Dan ben je er nog niet. Onze laatste tip is om in de implementatie ook goede afspraken te maken en wederzijdse verwachtingen uit te spreken. Zoals: wie doet wat en wanneer. Op welke momenten je met elkaar communiceert. Wanneer de bedrijfsarts in beeld komt. Hoe concreter de afspraken in de startfase, hoe minder verwarring er gaandeweg is. En je kunt makkelijker bijsturen waar nodig.

Heb je na het lezen van deze tips nog vragen, of wil je meer weten over de matching van ArboKompas? Schroom niet om via ons contactformulier een berichtje te sturen en we denken graag met je mee.

Dianne van der Putte
Manager ArboKompas