Vergelijken

Binnen 5 min de beste matches

Direct vergelijken

5 tips bij schaamte voor geldzorgen

8 juli 2021

Heb jij je wel eens ergens vreselijk voor geschaamd? Waarschijnlijk zijn er zelfs nu dingen in je leven, waarvan je wil dat niemand er ooit achter komt! Als je je voor iets schaamt, dan kan dit veel gevolgen hebben op sociaal gebied. De natuurlijke reactie bij schaamte is jezelf te verbergen.

Geldzorgen leiden tot schaamte

Mensen met geldzorgen schamen zich ook vaak. We denken al snel dat het iemands eigen schuld is als diegene geldzorgen heeft. En dat is voor een deel ook misschien wel zo. Voor een groot deel echter ook niet. In de afgelopen Corona crisis hebben we hier veel voorbeelden van voorbij zien komen. Juist nu is het van belang om extra alert te zijn op geldzorgen bij je medewerkers.

Als iemand een fysiek probleem heeft, zeggen we toch ook niet meteen dat het iemands eigen schuld is? Dan zeggen we: zorg goed voor jezelf, ga naar de dokter, zoek hulp.

Kies jouw arbodienst

Vergelijk bekende arbodiensten en ontvang binnen 5 minuten vrijblijvende offertes. Volledig kosteloos en zonder winstoogmerk.

Naar de vergelijker Hulp of advies nodig?

Schaamte maakt veel kapot

Schaamte maakt echt veel kapot. Mensen raken geïsoleerd, raken zelfvertrouwen kwijt en het verwoest relaties. Het heeft ook grote invloed op het werk en de inzetbaarheid van medewerkers.

Misschien zie jij in je organisatie ook werknemers die langzaam hun zelfvertrouwen kwijtraken en bij wie op sociaal vlak van alles mis gaat. De schaamte is vaak groot en hiervoor hulp vragen is vaak een te grote stap.

Hoe doorbreek je dit?

 

  1. Blijf werken aan de relatie met je medewerkers. Neem tijd voor een praatje. Gewoon over het weer, over een hobby of iets anders luchtigs. Maar vraag ook eens hoe het thuis gaat, met de partner, de kinderen.

  2. Bouw aan vertrouwen en zorg dat je dit vertrouwen niet beschadigt. Dus houd voor je wat een werknemer je vertelt; dat hoeft niet iedereen te weten.

  3. Geef aan, bijvoorbeeld in een werkoverleg, dat je deur altijd open staat, wanneer er privé zorgen zijn. Omdat je je realiseert, dat hierdoor het werken soms ook even niet zo lekker loopt.

  4. Heb geduld. Een medewerker is niet altijd meteen klaar om hulp te zoeken of te ontvangen. Sommige mensen hebben wat meer tijd nodig of moeten nog wat dieper zakken. Dit klinkt zwaar, maar is de realiteit. Verandering komt pas, als iets echt “pijn” doet.

  5. Vraag niet door op details. Het mag niet. Maar het is ook niet functioneel. Laat de details bij een expert liggen.

Idee?

Heb je een werknemer die opziet tegen budgetcoaching? Er zijn budgetcoaches die een kosteloze telefonische én vrijblijvende screening aanbieden. Dan vindt er kort telefonisch contact met je medewerker plaats om te helpen richting te vinden. Een ding is zeker: open gesprek en een helpende hand kunnen een enorme invloed hebben op je medewerker, diens inzetbaarheid en werkplezier!

 

Ik wens je veel geduld en wijsheid!

Hilde Vehof
Budgetcoach

 

5 tips bij schaamte voor geldzorgen