Tijd en geld zijn schaars, je mensen OOK
1 oktober 2020
Regelmatig horen we werkgevers de vraag stellen ‘hoe zorg ik dat mijn mensen intrinsiek gemotiveerd en met plezier aan het werk zijn’ of ‘wat kunnen we als werkgever doen om talent aan ons te binden en boeien’.
Complexe vragen, maar het antwoord is vaak simpel. Doorleefde erkenning dat je mensen de grootste kapitaal zijn van je organisatie. Maar hoe dan? Waaruit blijkt dat dit binnen je organisatie een gemeengoed is.
De twee indicatoren om dit te toetsen zijn tijd en geld. De keuzes die gemaakt worden omtrent deze twee schaarsten bepalen hoe de mens gepositioneerd is binnen de organisatie. Wordt tijd en geld met name besteedt aan (materie, processen, systemen) of aan de factor mens?
- Daar waar tijd en geld besteed worden aan de human factor, lijkt de erkenning het grootst te zijn.
- Worden zowel tijd als geld minimaal besteedt aan de human factor, lijkt de erkenning beperkt te zijn.
- Wordt er wel geld uitgegeven, maar geen tijd dat kan er sprake zijn van ‘afkopen’.
- En andersom, wel tijd maar geen geld, dan lijkt sprake te zijn van ‘lippendienst’.
Het is belangrijk je te realiseren dat het gaat om herkennen van patronen. Uiteraard is het vanzelfsprekend dat een goed functionerende organisatie geld en tijd moet investeren in processen en innovatie. Wanneer dit structureel gebeurd en investering in de factor mens blijft achterwege loop je als organisatie het risico dat inzetbaarheid en werkplezier van je mensen achteruit gaat. Belangrijk dus om ook in je mensen te investeren. Een arbodienstverlener die naast je staat en die werkt vanuit dezelfde visie op menselijk kapitaal en mogelijkheden is daarbij een mooie eerste stap!
Kies jouw arbodienst
Vergelijk bekende arbodiensten en ontvang binnen 5 minuten vrijblijvende offertes. Volledig kosteloos en zonder winstoogmerk.